Elektrický ping-pong

Cílem projektu bylo vytvořit jednoduchou digitální verzi klasické hry ping-pong pomocí mikrokontroleru Arduino a základních elektronických komponent. Slouží k interaktivní výuce programování a rozvíjí logické myšlení a umožňuje hráčům ovládat pálky a sledovat pohyb míčku na displeji. Hra demonstruje propojení hardwaru a softwaru, což z ní činí zábavný a vzdělávací projekt.

Zapojení:

Funkce komponenty Pin na Arduinu
Tlačítko – pohyb nahoru  2
Tlačítko – pohyb dolů  3
OLED displej – DC  8
OLED displej – CS  10
OLED displej – RESET  9
OLED displej – SCL 13

Kód pro Arduino:

#include <Arduino.h>

#include <SPI.h>
#include <Wire.h>
#include <Adafruit_GFX.h>
#include <Adafruit_SSD1306.h>

#define UP_BUTTON 2
#define DOWN_BUTTON 3

const unsigned long PADDLE_RATE = 33;
const unsigned long BALL_RATE = 16;
const uint8_t PADDLE_HEIGHT = 24;

// On MEGA, MOSI is 51, CLK is 52
#define OLED_DC    11
#define OLED_CS    12
#define OLED_RESET 13
// MOSI is Data pin on display breakout

Adafruit_SSD1306 display(OLED_DC, OLED_RESET, OLED_CS);

void drawCourt();

uint8_t ball_x = 64, ball_y = 32;
uint8_t ball_dir_x = 1, ball_dir_y = 1;
unsigned long ball_update;

unsigned long paddle_update;
const uint8_t CPU_X = 12;
uint8_t cpu_y = 16;

const uint8_t PLAYER_X = 115;
uint8_t player_y = 16;

void setup() {
    display.begin(SSD1306_SWITCHCAPVCC);

    // Display the splash screen (we're legally required to do so)
    display.display();
    unsigned long start = millis();

    pinMode(UP_BUTTON, INPUT);
    pinMode(DOWN_BUTTON, INPUT);

    display.clearDisplay();
    drawCourt();

    while(millis() - start < 2000);

    display.display();

    ball_update = millis();
    paddle_update = ball_update;
}

void loop() {
    bool update = false;
    unsigned long time = millis();

    static bool up_state = false;
    static bool down_state = false;
    
    up_state |= (digitalRead(UP_BUTTON) == LOW);
    down_state |= (digitalRead(DOWN_BUTTON) == LOW);

    if(time > ball_update) {
        uint8_t new_x = ball_x + ball_dir_x;
        uint8_t new_y = ball_y + ball_dir_y;

        // Check if we hit the vertical walls
        if(new_x == 0 || new_x == 127) {
            ball_dir_x = -ball_dir_x;
            new_x += ball_dir_x + ball_dir_x;
        }

        // Check if we hit the horizontal walls.
        if(new_y == 0 || new_y == 63) {
            ball_dir_y = -ball_dir_y;
            new_y += ball_dir_y + ball_dir_y;
        }

        // Check if we hit the CPU paddle
        if(new_x == CPU_X & new_y >= cpu_y && new_y <= cpu_y + PADDLE_HEIGHT) {
            ball_dir_x = -ball_dir_x;
            new_x += ball_dir_x + ball_dir_x;
        }

        // Check if we hit the player paddle
        if(new_x == PLAYER_X
           & new_y >= player_y
           && new_y <= player_y + PADDLE_HEIGHT)
        {
            ball_dir_x = -ball_dir_x;
            new_x += ball_dir_x + ball_dir_x;
        }

        display.drawPixel(ball_x, ball_y, BLACK);
        display.drawPixel(new_x, new_y, WHITE);
        ball_x = new_x;
        ball_y = new_y;

        ball_update += BALL_RATE;

        update = true;
    }

    if(time > paddle_update) {
        paddle_update += PADDLE_RATE;

        // CPU paddle
        display.drawFastVLine(CPU_X, cpu_y, PADDLE_HEIGHT, BLACK);
        const uint8_t half_paddle = PADDLE_HEIGHT >> 1;
        if(cpu_y + half_paddle > ball_y) {
            cpu_y -= 1;
        }
        if(cpu_y + half_paddle < ball_y) {
            cpu_y += 1;
        }
        if(cpu_y < 1) cpu_y = 1;
        if(cpu_y + PADDLE_HEIGHT > 63) cpu_y = 63 - PADDLE_HEIGHT;
        display.drawFastVLine(CPU_X, cpu_y, PADDLE_HEIGHT, WHITE);

        // Player paddle
        display.drawFastVLine(PLAYER_X, player_y, PADDLE_HEIGHT, BLACK);
        if(up_state) {
            player_y -= 1;
        }
        if(down_state) {
            player_y += 1;
        }
        up_state = down_state = false;
        if(player_y < 1) player_y = 1;
        if(player_y + PADDLE_HEIGHT > 63) player_y = 63 - PADDLE_HEIGHT;
        display.drawFastVLine(PLAYER_X, player_y, PADDLE_HEIGHT, WHITE);

        update = true;
    }

    if(update)
        display.display();
}


void drawCourt() {
    display.drawRect(0, 0, 128, 64, WHITE);
}

Další podobné články

Tester I2C adresy

Užitečný nástroj pro zjištění I2C/IIC adresy konkrétního modulu pro arduino. A to jak na 3V3 tak 5V logiku.

Protože někdy potřebuji ověřit I2C adresu připojovaného zařízení (třeba podle návodu nastavená adresa nefunguje) musel jsem vyhrabat volné arduino, propojit s testovaným zařízením, nahrát program a na počítači provést kontrolu. Dospěl jsem k závěru, že se mi bude hodit krabička, která bude mít vše v jednom.