Arduino Launchpad

Arduino Launchpad

Není žádnou novinkou že pomocí většiny typů Arduina je možné sestavit klávesnici. Co takhle ale launchpad na stejném základu?

Co to vlastně launchpad je?

Launchpad (nebo Beatpad) je dnes již velmi používaný hudební nástroj. Při stisku tlačítka na Launchpadu dojde k zahrání zvuku,melodie, nebo tónu. Profesionální launchpady využívají programy zpracující MIDI jako Ableton, Fl Studio, nebo Magix Music Maker. Tyto hudební nástroje však stojí cca. od 1500 Kč (jde o to od které firmy a který typ), tak mě napadlo sestavit Launchpad z arduina a PCB připraveného na tlačítka.

Budeme potřebovat :

  • 13 tlačítek (možné použít kterékoliv , ALE MUSÍ BÝT DOBŘE STISKNUTELNÉ!)
  • Arduino (v mém případě Leonardo)
  • PCB (1) nebo nepájivé pole (2)  pro tlačítka
  • Program Beatpad (doporučuji verzi odtuď
  • Pájku (cín a kalafunu)
  • Dřevo na nožičky (v případě PCB)
  • 15 kabelů pro spojení Beatpad <---> Arduino
  • USB kabel pro spojení PC <---> Arduino
  • 13 22k odporů
  • V případě PCB počítejte ještě s několika dalšími kabely zespod

Zapojení

Na tomto obrázku můžete vidět zapojení tlačítek na nepájivém poli, ti, co chtějí PCB, si odvodí jak na to.

Každý kabel připojen k Arduinu je přes 22k odpor přiveden k zemi a druhá strana tlačítka je připojena k 5V (k zapojení stačí i 3.3 V)

Kód (Arduino IDE)

Po úspěšném zapojení a nahrání kódu do Arduina zkuste s připojeným PC zmáčknout všechny tlačítka - pokud budou všechny něco psát a nebo alespoň něco dělat (na 8 tlačítku v levé řadě je v kódu nastaven TAB pro přepínání pozic tlačítek) máte vyhráno, teď již si jen osvojte kód a nastavte si tlačítka tak jak potřebujete.

#include <Keyboard.h>
void setup() {
  pinMode(0, INPUT);
  pinMode(1, INPUT);
  pinMode(2, INPUT);
  pinMode(3, INPUT);
  pinMode(4, INPUT);
  pinMode(5, INPUT);
  pinMode(6, INPUT);
  pinMode(7, INPUT);
  pinMode(8, INPUT);
  pinMode(9, INPUT);
  pinMode(10, INPUT);
  pinMode(11, INPUT);
  pinMode(12, INPUT);
  Keyboard.begin();
}
void loop() {
  if (digitalRead(0) == HIGH) {
    Keyboard.write(81);
    while (digitalRead(0) == HIGH) {}
    delay(10);
  }
  if (digitalRead(1) == HIGH) {
    Keyboard.write(87);
    while (digitalRead(1) == HIGH) {}
    delay(10);
  }
  if (digitalRead(2) == HIGH) {
    Keyboard.write(69);
    while (digitalRead(2) == HIGH) {}
    delay(10);
  }
  if (digitalRead(3) == HIGH) {
    Keyboard.write(82);
    while (digitalRead(3) == HIGH) {}
    delay(10);
  }
  if (digitalRead(4) == HIGH) {
    Keyboard.write(84);
    while (digitalRead(4) == HIGH) {}
    delay(10);
  }
  if (digitalRead(5) == HIGH) {
    Keyboard.write(89);
    while (digitalRead(5) == HIGH) {}
    delay(10);
  
  }
  if (digitalRead(6) == HIGH) {
    Keyboard.write(85);
    while (digitalRead(6) == HIGH) {}
    delay(10);
  }
  if (digitalRead(7) == HIGH) {
    Keyboard.write(9);
    while (digitalRead(7) == HIGH) {}
    delay(10);
  }                                   
  //s
  if (digitalRead(8) == HIGH) {
    Keyboard.write(65);
    while (digitalRead(8) == HIGH) {}
    delay(10);

  }
  if (digitalRead(9) == HIGH) {
    Keyboard.write(83);
    while (digitalRead(9) == HIGH) {}
    delay(50);
  }
  if (digitalRead(10) == HIGH) {
    Keyboard.write(71);
    while (digitalRead(10) == HIGH) {}
    delay(10);
 }
  if (digitalRead(11) == HIGH) {
    Keyboard.write(68);
    while (digitalRead(11) == HIGH) {}
    delay(10);
  }
  if (digitalRead(12) == HIGH) {
    Keyboard.write(70);
    while (digitalRead(12) == HIGH) {}
    delay(10);
  }
}

Program Beatpad

Abyste si osvojili práci v tomto programu budete nejdříve potřebovat nějaké zvukové nahrávky. Ty překompilujte do formátu .WAV. Poté si na pracovní ploše vytvořte složku beats v ní další složky s názvem písničky a do ní nahrávky dejte. Protože Beatpad má 64 pozic a my jsme schopni s tím našim dosáhnout maximálně 26 (pod jedním tlačítkem 2 pozice) některá tlačítka ani nebudou využita. Jmenovky nahrávek musí být od 01.wav až po 64.wav pokud ale budete využívat qwertzu jako prvních 7 budete muset přeskočit 8 předchozích (1-8 ) a začít 09.wav. 

Ukázka mojí verze:

Ukázka práce Launchpadu na videu:

Další podobné články

Test ESC a BLDC motoru

Cílem tohoto Arduino projektu je testování a kalibrace obousměrného regulátoru otáček (ESC) pomocí PWM signálu. Program simuluje sekvenci pohybů: dopředu, neutrální pozici a reverzní chod, což umožňuje ověřit správnou funkci ESC včetně přepínání směru otáčení motoru.

Laserový alarm

Cílem tohoto projektu je vytvořit jednoduchý, ale funkční bezpečnostní systém, který detekuje narušení prostoru pomocí vysílače (laserového paprsku) a přijímače (fotorezistoru). Jakmile je paprsek přerušen, Arduino to vyhodnotí jako narušení a spustí alarm – například zvukový signál pomocí piezo bzučáku.